Drooms richt zich als eerste dataroomaanbieder in Duitsland op blockchaintechnologie

04. October 2018

Drooms maakt gegevensdrager dankzij blockchain overbodig in transactiebusiness
  • Dataroom NXG met blockchainarchivering biedt grote transparantie en zekerheid
  • Nieuwe technologie is vanaf nu beschikbaar
  • Grote vraag van klanten verwacht

Frankfurt, 4. oktober 2018 – Drooms brengt de virtuele dataroom naar het blockchaintijdperk. Als eerste Duitse aanbieder van virtuele datarooms gebruikt Drooms deze voortschrijdende technologie voor de langdurige en veilige archivering van gegevens in de transactiebusiness. Terwijl tot nu toe na het sluiten van een transactie alle gegevens op fysieke gegevensdragers werden opgeslagen, kunnen die vanaf nu in de virtuele dataroom Drooms NXG met blockchainbeveiliging worden gearchiveerd. Gegevens die zo beveiligd zijn, kunnen niet verloren gaan, zijn vrijwel niet te manipuleren, op elk moment oproepbaar en voor alle partijen die betrokken zijn bij een transactie altijd in te zien. Eventuele vragen over garanties of andere noodzakelijke controles van contracten kunnen zo ook na afronding van een transactie zonder problemen en snel via de dataroom worden afgehandeld. Blockchainarchivering in de dataroom is daarmee ook voor advocaten en notarissen een optimaal hulpmiddel.

Potentieel van blockchain overtuigt

Drooms NXG met blockchainbeveiliging kan eenvoudig en zonder extra inspanning voor de gebruikers in de praktijk worden gebruikt. Na afronding van een transactie wordt de daarvoor gebruikte dataroom niet opgeheven. In plaats daarvan kunnen metadata op de blockchain worden opgeslagen. De via blockchain beveiligde documenten worden dan op de bijzonder goed beschermde servers van Drooms opgeslagen. Gegevensbeschermingstechnisch gezien voldoet de dataroom van Drooms met blockchainarchivering uiteraard aan alle in Duitsland geldende vereisten, waaronder de algemene verordening gegevensbescherming (DSGVO). De dataroom Drooms NXG met blockchainbeveiliging is vanaf nu beschikbaar. Op de onroerendgoedbeurs Expo Real in München zal Drooms in de stand van de stad Frankfurt de techniek voorstellen.

Petter Made, productleider bei Drooms: ‘Het potentieel van blockchain is vooral in de transactiebusiness absoluut overtuigend. Zo zijn traditionele gegevensdragers in bijvoorbeeld het kader van due diligence dankzij de dataroom Drooms NXG met blockchainarchivering definitief verleden tijd. Uiterst gevoelige documenten horen niet op dvd’s of usb-sticks te worden opgeslagen en in kasten te worden bewaard. Dat is niet transparant en efficiënt. Bovendien vormt dit een enorm veiligheidsrisico waaraan alle deelnemende partijen van een transactie, zowel bedrijven als advocaten en notarissen, zijn blootgesteld. Blockchainarchivering met behulp van onze datarooms is het juiste, betrouwbare en toekomstbestendige antwoord op dit grote gegevensbeveiligingsprobleem.’

Alexandre Grellier, CEO van Drooms: ‘Met dataroom Drooms NXG met blockchainarchivering brengt Drooms de dataroom naar het blockchaintijdperk. We onderstrepen daarmee opnieuw onze grote technologische competentie en onze voortrekkersrol bij de introductie van nieuwe technologieën in de transactiebusiness. En de markt is klaar voor het gebruik van blockchain in de bedrijfsvoering: talrijke gesprekken met onze klanten hebben ons ervan overtuigd dat er sprake is van zowel een grote openheid als een sterke vraag ten aanzien van een innovatieve archiveringsfunctie, zoals we die nu ter beschikking stellen. Blockchain is een technologie die in combinatie met onze datarooms echte meerwaarde oplevert.’